Problem tłuszczów

Niektóre tłuszcze są potrzebne dla naszego organizmu, są niezbędne, stąd ich nazwa „Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe”. Bez nich organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Dodatkowo NNKT wspomagają redukcję nadmiernej masy ciała poprzez spalanie tłuszczu, obniżają cholesterol całkowity i LDL, chronią serce i naczynia krwionośne oraz zwiększają odporności. Potrzebną ilość tych tłuszczów można spożyć w awokado, nasionach, orzechach i rybach.

Nasza żywność zawiera jednak tzw. „złe tłuszcze”, które są ciężko strawne, a ich jedzenie może prowadzić do przyrostu masy ciała. Dieta bogata w te tłuszcze nasycone znajdujące się w tłustych mięsach i produktach mlecznych, maśle, smalcu ,w twardych margarynach, tłuszczach kuchennych, w ciastkach, wyrobach czekoladowych, podnosi stężenie cholesterolu we krwi, powoduje nadciśnienie, zwiększa ryzyko chorób serca, zakłóca poziom glukozy we krwi.

Istnieją również tłuszcze trans które powstają podczas utwardzania tłuszczów roślinnych i rybich w celu wyprodukowania z nich margaryn lub innych twardych tłuszczów. Używane one są do produkcji frytek, czekolad, słodyczy, pierożków, pieczywa cukierniczego. Są najbardziej niebezpiecznymi tłuszczami które zaburzającymi metabolizm, blokującymi wytwarzanie niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Podnoszą ciśnienie tętnicze i stężenie cholesterolu frakcji LDL, obniżają stężenie prawidłowego cholesterolu HDL.

Musimy również wiedzieć , że produkty niskotłuszczowe zawierają często dodatkową ilość cukru, który ma wzbogacić ich smak pogorszony po usunięciu tłuszczu. Jeżeli organizm nie zużyje cukru do produkcji energii, będzie on przetworzony w tłuszcz i zmagazynowany w postaci tkanki tłuszczowej. Zatem uważajmy na takie produkty, ponieważ nie dają one żadnej korzyści dla naszego organizmu.